Bieganie po mieście i w terenie – najważniejsze różnice w sprzęcie i przygotowaniu

Bieganie na dobre wpisało się na listę najpopularniejszych aktywności fizycznych. Na ulicach miast, zwłaszcza latem, można spotkać osoby na rekreacyjnych przebieżkach albo nawet przygotowujące się do kolejnego maratonu. W Polsce coraz bardziej popularne stają się jednak także różnego rodzaju biegowe wyzwania. Jednym z nich jest bieganie po górach. Do tego trzeba się jednak odpowiednio przygotować, bo pokonywanie kolejnych kilometrów po górskich szlakach w kilku elementach różni się od przebierania nogami po miejskich trasach.

Sprzęt do biegania

Różnice widać już w sprzęcie potrzebnym biegaczom. Najważniejsze są oczywiście buty. Szczególną uwagę zwracają na nie przecież osoby przemierzające płaskie dystanse, a w górach, gdy wysiłek jest większy, obuwie również ma większe znaczenie. Buty do górskiego biegania powinny posiadać bardziej agresywny bieżnik niż obuwie używane na asfalcie. W końcu na trasie mogą nas czekać kamienie, korzenie i nierówności. By zapewnić sobie komfort również w czasie deszczu, warto zainwestować w obuwie z wodoszczelną membraną. Wysokiej jakości sprzęt dla biegaczy produkuje firma Salomon – buty miejskie to część jej oferty, w skład której wchodzą również cenione przez amatorów wyzwań Salomon buty do biegania po górach. Zastosowane w nich systemy zapewnią także odpowiednią wentylację stopy.

Odzież i dodatki

Osoby biegające po górach są też bardziej narażone na zmiany pogody, która w górzystym terenie może bardzo szybko się pogorszyć. W dodatku dystanse pokonywane w górach oznaczają zwykle wyprawy w pewnym oddaleniu od domów czy innych budynków, które co chwilę mijamy w mieście. Dlatego na trening w górach nie wystarczą Salomon buty do biegania w terenie. Potrzebna będzie także przeciwdeszczowa kurtka do biegania, która w razie potrzeby ochroni nas przed niespodziewaną ulewą. Powinna być lekka i dobrze dopasowana, by nie krępowała ruchów.
Na biegowy szlak nie ma się też co wybierać bez plecaka. Najlepiej postawić na dedykowane plecaki biegowe, które dobrze przylegają do ciała, są lekkie, ale pomieszczą najważniejsze rzeczy. Do nich, oprócz bidonów z piciem, należą okulary czy rękawiczki.

Przygotowanie organizmu

Bieganie po górach wiąże się z nieustannym podbieganiem i zbieganiem. To wymaga zarówno większego wysiłku, jak i lepszej techniki niż bieganie po płaskim terenie. Dlatego do górskich wyzwań potrzeba dobrego przygotowania i nawet osoba regularnie biegająca po asfalcie w czasie pierwszej przygody w górach nie powinna porywać się na przesadnie długie dystanse. Dobrze będzie także zadbać o kompleksową rozgrzewkę, ponieważ na pofałdowanej trasie pracują niemal wszystkie mięśnie i stawy – w wysiłek jest zaangażowanych więcej części ciała niż na płaskim terenie.

Bieganie po górach – dlaczego warto?

Kiedy już skompletujemy odpowiedni sprzęt i dobrze się przygotujemy, można się skupić na zaletach biegania po górach. A tych jest sporo, bo bieganie na łonie przyrody pozwala cieszyć się świeżym powietrzem i pięknymi widokami. Pokonywanie kilometrów w górach to sposób na wyciszenie i zredukowanie codziennych stresów. Zmieniający się krajobraz pozwala też uwolnić się od monotonii biegowej w mieście. Treningi w górach poprawiają również wydolność, co powinno dobrze wpłynąć na wyniki na nizinach.